طرز تهیه اسکندر کباب

اسکندر کباب ، یک غذای مخصوص ترکیه ای است که بصورت دونر ترکی آماده شده و بهمراه سس و نان پیده ، یا بربری ، در کنار ماست و برنج با بادمجان کبابی سرو می شود . گوشت قرمزی که در تهیه اسکندر کباب استفاده میشود ، نه خیلی چرب و نه عاری از چربی باید باشد . گوشت باید کبابی باشد .

اسکندر کباب که مخصوص شهر بورسای ترکیه است ، برای اولین بار در سال ۱۸۶۷ میلادی توسط اسکندر از شهر انتاکیه که شهری در جنوب ترکیه و هم مرز با سوریه است به بورسا آورده شد . امروزه اسکندر کباب در تمامی شهرهای ترکیه در منوی رستورانها جای دارد . ولی طبیعتا آنچه که در بورسا طبخ میشود ، طعمش بسیار متفاوت و لذیذ تراست .

 

مواد لازم

 

گوشت گوساله ۲۵۰ گرم
کره ۱۲۰ گرم
ماست ۱۰۰ گرم
نان پیده ویا بربری نصف
آب گوشت یک لیوان
رب گوجه فرنگی و فلفل یک قاشق غذا خوری (مخلوط)

 

 طرز تهیه

 

گوشت را به نازکی مقوا ببرید . بهتر است قبلا در فریزر گذشته و بگذارید یخ ببند تا نازکتر بریده بشود . گوشت را در ماهی تابه با مقدار کمی کره تف بدهید .

در ماهی تابه ای دیگر یک قاشق کره را آب کرده ، رب اضافه نمود و بهم بزنید . آب گوشت را اضافه نموده ، جوش که آمد از روی اجاق بر دارید .

نان بربری را بصورت مربع های کوچک برش داده ، یک قاشق کره روی آنها بمالید. سپس در ماهی تابه و یا فر کمی تف بدهید . نباید خشک بشود . ۲ الی ۳ دقیقه کافی خواهد بود .

قطعات کوچک نان را در بشقابی بگذارید . دو قاشق آب گوشت روی آن بریزید . سپس چند قاشق از سسی که با رب تهیه کرده اید روی نانها بمالید .

گوشتهایی که خیلی نازک بریده بودید و آماده کرده اید را روی نان بگذارید . باقیمانده سس را نیز روی گوشت بریزید .

کره باقی مانده را نیز آب کرده روی کباب بریزید . همراه با فلفل کبابی و یا همان فلفل ترکی و گوجه کبابی و ماست میل نمائید و یا اینکه ماست را روی کبابها ریخته با هم بصورت مخلوط میل بکنید.

در ترکیه معمولا کنار اسکندر کباب ( مخصوصا در شعبه های اچ دی اسکندر ) بادمجان کبابی ساتور شده هم قرار می دهند .