موفقيت ایرانی در آن‌سوي مرزها

دختر ايراني كه در آمريكا غوغا مي‌كند، بانوي ايراني كه يكي از 10 مغز برتر آمريكا شد
mirza-khaniچند روزي بيشتر به آغاز سال 1377 باقي نمانده بود. مردم در جاي جاي كشور در حال خانه‌تكاني و تدارك نوروز بودند. حال و هواي بهار كم‌كم جاي سرماي زمستان را گرفته بود و هر كس براي تعطيلات نوروزي برنامه‌ريزي مي‌كرد. ناگهان رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها، خبر از حادثه‌اي تلخ دادند، حادثه‌اي كه يادآوري آن پس از گذشت ساليان سال هنوز دل بسياري از ايرانيان را به درد مي‌آورد؛ «حادثه سقوط اتوبوس حامل دانشجويان نخبه دانشگاه صنعتي‌شريف به دره» در بازگشت از بيست و دومين دوره مسابقات رياضي دانشجويي كه در دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد. در جاده اهواز- تهران اتوبوس حامل دانشجويان نخبه كه تعدادشان 29 نفر بود در 20 كيلومتري جاده انديمشك به پل دختر به علت لغزندگي جاده درون دره سقوط كرد و در اثر اين سقوط 7 نفر از دانشجويان جانشان را از دست دادند و 22 نفر ديگر زخمي شدند.
اين حادثه تا جايي تاسف‌بار بود كه هنوز هم پس از گذشت 13 سال به عنوان خاطره‌اي تلخ در ذهن ايرانيان نقش بسته است.
اما چندي قبل خبري در رسانه‌هاي جهان منتشر شد كه نه تنها اشك شوق را از ديدگان خانواده‌هايي كه در آن حادثه عزيزانشان را از دست داده بودند جاري ساخت بلكه بار ديگر نام ايران و ايراني را بر سر زبان‌ها انداخت.
«دختر ايراني كه در آمريكا غوغا مي‌كند، بانوي ايراني كه يكي از 10 مغز برتر آمريكا شد و... اين‌ها عناوين و تيترهايي بود كه به يكباره در رسانه‌هاي پرطرفدار و بسياري از خبرگزاري‌هاي معتبر جهان نقش بست.
شايد اين سوال برايتان مطرح شود كه آن حادثه با اين عناوين و تيترها چه ارتباطي دارد. پس براي اين‌كه پاسخ سوالتان را دريافت كنيد ادامه اين مطلب را بخوانيد؛
«مريم ميرزاخاني» كه در حال حاضر با سِمت استاديار در دانشگاه «پرينستون» آمريكا فعاليت مي‌كند به عنوان يكي از 10 مغز برتر آمريكاي شمالي شناخته شد. او كه لقب «سد شكن» را به خود اختصاص داده، در سال 74 در مدرسه فرزانگان تهران موفق به دريافت مدال طلاي المپياد رياضي كشوري شد. اين اولين گام موفقيت او در رشته رياضيات بود. پس از آن ميرزاخاني در سال 1994 ميلادي در المپياد جهاني رياضي هنگ‌كنگ شركت كرد كه با دريافت 41 امتياز از 42 امتياز مدال طلاي اين المپياد را نيز به خود اختصاص داد. اين مدال‌ها شروعي براي كسب موفقيت‌ها و مدال‌هاي بعدي او شد به طوري كه در سال 1995 ميلادي در المپيادي كه در كانادا برگزار شده بود شركت كرد و با دريافت نمره 42 از 42 امتياز، رتبه يك طلاي جهاني را به دست آورد. اين جوان ايراني پس از كسب مدال‌هاي پي در پي به عنوان دانشجو وارد «دانشگاه صنعتي شريف تهران» شد و در رشته رياضي به ادامه تحصيل پرداخت. او پس از دريافت مدرك كارشناسي از اين دانشگاه، بورسيه‌اي از «دانشگاه هاروارد» دريافت كرد و براي ادامه تحصيل به آنجا رفت و در اين دانشگاه دوران كارشناسي‌ارشد و دكتري را پشت سر گذاشت و در نهايت به همراه 9 نفر ديگر كه از محققين برجسته اين دانشگاه هستند به عنوان 10 مغز برتر آمريكا شناخته شد.
جالب است بدانيد، دكتر مريم ميرزاخاني كه امروز موفق به دريافت اين عنوان شده است يكي از 22 دانشجوي زنده‌مانده در حادثه غم‌بار سقوط اتوبوس به دره در اسفند سال 76 است.
چندي قبل آدرس ايميلي از او دريافت و از طريق ايميل با او ارتباط برقرار كرديم. در مكاتبات ايميلي‌مان از ايشان خواستيم تا با ما گفتگويي داشته باشد ولي با توجه به مشغله كاري فراوان‌شان در كمال ادب حاضر به مصاحبه با ما نشدند. اميدواريم در آينده‌اي نزديك بتوانيم با ايشان گفتگويي ويژه داشته باشيم. ولي در هر حال «براي اين جوان موفق ايراني آرزوي پيروزي و سعادت مي‌كنيم



نظرات شما عزیزان:

نازنين
ساعت11:05---9 شهريور 1393
زنده باد ايران و ايراني...

خيلي جالب و غرور آفرين بود..

حكمت كار خداس ديگه....


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 8 شهريور 1393برچسب:, | 23:50 | نویسنده : شهرام مهدیزاده |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پاتوق مقالات شما